مجله تخصصی جراحی زیبایی

۴ مطلب در خرداد ۱۴۰۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آه ، بلوغ این می تواند یک زمان بسیار جالب در زندگی یک پسر باشد ، چه با تمام تغییرات در حال انجام است. در حقیقت ، به نظر می رسد هر روز چیزی روی بدن شما بزرگتر می شود یا جایی شروع به جوانه زدن مو می کند. هر روز یک یا دو تغییر جدید را به همراه دارد و گاهی اوقات ممکن است احساس کند که ادامه کار سخت است.

این برای هر پسری اتفاق نمی افتد ، اما یکی از این تغییرات می تواند ایجاد بافت پستان باشد. به آن ژنیکوماستی گفته می شود (و تلفظ می شود: guy-nuh-ko-MAS-tee-uh) و کاملاً طبیعی است - و تقریباً همیشه موقتی است.

بنابراین دقیقاً چگونه یک پسر در توسعه بافت پستان اتفاق می افتد؟

ژنیکوماستی چیست؟

ژنیکوماستی وضعیتی است که در آن بافت پستان در پسران ایجاد می شود ، این معمولاً به دلیل تغییرات طبیعی هورمونی در دوران بلوغ است. هورمون ها مواد شیمیایی تولید شده توسط غدد بدن شما هستند.

در یک پسر ، هورمونهای تولید شده در بیضه مسئول تغییرات جسمی هستند که در دوران بلوغ ایجاد می شوند - به عنوان مثال موهای صورت ، رشد عضلات ، عمیق شدن صدا و طولانی شدن آلت تناسلی مرد. بچه ها و دختران هم آندروژن (هورمون هایی که به رشد و حفظ ویژگی های مردانه کمک می کنند) و هم استروژن (هورمونی که بیشتر خصوصیات زنانه را بر عهده دارد) تولید می کنند.

بچه ها بیشتر آندروژن در سیستم خود دارند ، اما مقدار کمی استروژن نیز دارند. در دختران ، رشد پستان به دلیل مقادیر بالای استروژن ایجاد می شود. به طور معمول ، هنگام بلوغ ، تولید آندروژن توسط یک پسر بسیار افزایش می یابد ، در حالی که تولید استروژن کم است.

با این حال ، گاهی اوقات پسران در دوران بلوغ استروژن کافی تولید می کنند که برخی از بافت های پستان ایجاد می شود. رشد بافت پستان در پسران می تواند در یک یا دو طرف قفسه سینه ظاهر شود و ناحیه پستان احساس حساسیت کند. این بدان معنا نیست که پسر در حال تبدیل شدن به دختر یا هر چیز دیگری است. این فقط یک تغییر جزئی در هورمون ها است زیرا او شروع به رشد در بزرگسالی می کند.

چه کسی آن را دریافت می کند؟

تقریباً نیمی از افرادی که دوران بلوغ را پشت سر می گذارند ، درجاتی از ژنیکوماستی در یک یا هر دو پستان دارند. این تقریباً همیشه موقتی است و برای رشد سینه ها بسیار غیرمعمول است - در نهایت طی چند ماه تا چند سال کاملاً صاف می شوند. ژنیکوماستی بدون درمان پزشکی معمولاً از بین می رود.

حتی اگر این فقط یک تغییر موقتی برای اکثر نوجوانان باشد ، بعضی از بچه های مبتلا به ژنیکوماستی از ظاهر خود احساس خجالت یا خودآگاهی می کنند. بسیاری از بچه ها می دانند که پوشیدن پیراهن های گشاد باعث می شود تا وضعیت به تدریج قابل توجه نباشد تا زمانی که بافت پستان به مرور زمان کوچک شود.

برداشتن بافت پستان از طریق جراحی در برخی موارد یک گزینه است. اگر پسر متوجه شود که ژنیکوماستی او را آزار می دهد ، می تواند در این باره با پزشک صحبت کند.

اگرچه شایع ترین علت بزرگی سینه در آقایان بلوغ است ، اما گاهی اوقات می تواند به دلیل بیماری های خاص یا عوارض جانبی برخی داروها ایجاد شود. استفاده از داروهای غیرقانونی مانند استروئیدهای آنابولیک ، ماری جوانا یا هروئین نیز می تواند تعادل هورمونی را برهم زده و منجر به ژنیکوماستی شود.

همچنین چیزی به نام pseudogynecomastia (یا ژنیکوماستی کاذب) وجود دارد. این هیچ ارتباطی با بلوغ یا هورمون ها ندارد. این فقط به دلیل این واقعیت است که بعضی از بچه ها چربی اضافی در ناحیه قفسه سینه دارند و باعث می شود که آنها پستان داشته باشند. معاینه پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا یک پسر به ژنیکوماستی مبتلا شده است یا به دلیل شبه ژنیکوماستی.

اگر نگران هستید یا در مورد ژنیکوماستی س questionsالی دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. بخاطر داشته باشید که رشد موقتی بافت پستان در پسران قسمت شایع بلوغ است که معمولاً خود به خود از بین می رود.

منبع https://kidshealth.org/en/teens/boybrst.html

  • عمید شاهسواری
  • ۰
  • ۰

ژنیکوماستی چیست؟

تقریبا نیمی از پسران جوان و دو سوم مردان بالای 50 سال به ژنیکوماستی مبتلا هستند. ژنیکوماستی از عدم تعادل بین هورمونهای استروژن و تستوسترون به وجود می‌آید. این عارضه ممکن است روی یک یا هر دو سینه تأثیر بگذارد.

ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان

بزرگ شدن سایز سینه از مشکلات رایج در مردان محسوب می‌شود. هنگامی که بدن یک پسر در دوران بلوغ یا بدن یک پیرمرد تستوسترون کمتری تولید کند، تعادل این دو هورمون در بدن این فرد به هم خورده و فرد به بیماری ژنیکوماستی مبتلا می‌شود. همچنین گاهی‌اوقات درصد زیاد استروژن باعث تورم بافت سینه می‌شود.

علل ژنیکوماستی و بزرگی سینه در مردان

ژنیکوماستی در اثر کاهش میزان هورمون تستوسترون در مقایسه با هورمون استروژن ایجاد می‌شود. این کاهش می-تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که اثرات تستوسترون را مسدود می‌کنند. که در نتیجه منجر به کاهش تستوسترون یا موجب افزایش سطح هورمون استروژن می‌شوند. موارد و دلایل زیادی وجود دارند که می‌توانند باعث عدم تعادل بین این دو هورمون شوند. و در بیشتر موارد علت دقیق آن مشخص نیست. در این قسمت ما برخی از مواردی که می‌توانند باعث ژنیکوماستی شوند را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

  • تغییرات بدن مثل بلوغ و پیری.
  • مشکلات تیروئید. به این دلیل که غده تیروئید رشد جنسی را کنترل می‌کنند.
    برخی از تومورها مانند تومورهای ریه، غده هیپوفیز و غدد فوق کلیوی که می‌توانند باعث بیشتر شدن هورمون استروژن شوند.
  • مصرف ماری‌جوانا، هروئین و استروئیدهای آنابولیک
  • بیماری‌هایی که بیضه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث تولید تستوسترون می‌شوند.
  • چاقی. اضافه وزن می‌تواند باعث بالارفتن سطح استروژن شود
  • نارسایی کلیه. چون در این صورت کلیه نمی‌تواند خون شما را تمیز و تصفیه کند.
  • بیماری کبد
  • همچنین در برخی موارد نوزادان پسر ممکن است مدت کوتاهی به ژنیکوماستی مبتلا شوند. چون در این موارد هورمون‌های مادر هنوز در بدن نوزاد پسر وجود دارد.

مشکلات جسمانی و روانی که ژنیکوماستی در بیماران به‌وجود می‌آورد

ژنیکوماستی عوارض جسمی کمی دارد اما به خاطر تغییراتی که در ظاهر فرد ایجاد می‌کند، موجب مشکلات روحی و روانی می‌شود. افراد مبتلا به ژنیکوماستی اغلب احساس خجالت، اضطراب و یا افسردگی می٬کنند. پنهان کردن ژنیکوماستی ممکن است برای این افراد مشکل باشد و روی روابط عاطفی آن‌ها اثر منفی بگذارد. پیشنهاد می‌شود این افراد در مورد این مسائل با پزشک خود صحبت کنند. در این صورت پزشک می‌تواند یک متخصص خوب پیشنهاد کند که می‌تواند به مدیریت مشکلات روحی و روانی کمک کند.

 

منبع: الوجراح

  • عمید شاهسواری
  • ۰
  • ۰


در این مقاله توضیحات لازم در مورد مراقبت جراحی ژنیکوماستی ارائه شده است

اولین موردی که می خوام راجع بش صحبت کنم درد های بعد از جراحیه عمل های جراحی به طور کلی یه روش درمانی تهاجمی به حساب میان و‌درد هایی رو با خودشون همراه دارن. بالتبع جراحی ژنیکوماستی هم از این قاعده مستثنا نیست اما اصلاً نگران نباشید دردهای بعد از جراحی به راحتی با مسکن قابل کنترل هستن و اصلا نیاز به اقدام درمانی دیگه ای ندارید.
بهترین جراح ژنیکوماستی
مورد دوم استراحت بعد از جراحی هستش نحوه خوابیدن شما باید به حالت طاق باز و نیمه نشسته باشه یعنی سرتون بالاتر از سطح بدنتون باشه دوستان عزیز دقت کنید تا ۵ روز به هیچ عنوان نباید به پهلوها و روی شکم بخوابید چون ممکنه باعث تورم بیش از حد ناحیه جراحی بشه.
مورد سومی که میخوام راجع بش صحبت کنم درنِ
همین وسیله ای که توی دو طرفه سینه شما کار گذاشته شده وظیفه ی این درن ها خارج سازی ترشحات ناحیه جراحیه که بعد از ۵ روز کشیده میشه ممکنه که غیرعادی به نظر می رسه اما همین درن با خارج کردن ترشحات ناحیه عمل روند بهبودی شما رو سریعتر می کنن



مورد بعدی گن های بعد از جراحی هستش.
تو جراحی های پیکر تراشی بعد از اتمام عمل برای شخصی که جراحی شده یه لباس‌تنگ با خاصیت کشسانی بلافاصله بعد از عمل میپوشونن حالا اصلاً چرا این کار انجام میشه؟ وقتی که یه حجم چربی از یک ناحیه تخلیه میشه توی این قسمت یه فاصله پوست و بافت زیرین ایجاد میشه حالا این گنها با خاصیت کشسانی که دارن باعث میشن که پوست به بافت زیرین خودش بچسبه و همچنین تورم ناحیه جراحی کمتر بشه و البته که به تسکین درد و جلوگیری از لخته شدن خون هم کمک میکنه
توی جراحی ژنیکوماستی هم از این گن ها استفاده میشه و شما دوست عزیزی که این جراحی انجام دادی 4الی 8هفته بعد از جراحی باید این گنو پوشیدو حدالامکان درش نیارید به جز موارد استحمام...
ولی البته که یکی دو بار در روز در حد نیم‌ساعت اشکالی نداره😉😉
و در صورتی که براتون گشاد بشه باید از کنارها تنگش کنید تا اون خاصیت کشسانی خودشو شرو داشته باشه
مورد بعدی که می خوام بهش اشاره کنم استحمام بعد از جراحی هستش شما سه روز بعد از جراحی با جدا کردن گن و پانسمان های روی سینه تون می تونید دوش بگیرید و بلافاصله بعد از استحمام روی نواحی بخیه شده پمادی که براتون تجویز شده رو بزنید و روشو پانسمان کنید و دوباره گنتون رو بپوشید 
پانسمان و پماد زدن ناحیه جراحی باید تا زمانی که زخم ناحیه خشک نشده ادامه پیدا کنه بعد از این که بهبودی نسبی حاصل شد دیگه نیازی به پانسمان و پماد زدن نیستش و صرفا پوشیدن گن کفایت میکنه.
مورد بعدی که می خوام راجع بهش صحبت کنم تغذیه بعد از جراحی هستش که خیلی مهمه
دوستان عزیز که این جراحی را انجام دادید حتماً حواستون باشه که تغذیه مناسبی داشته باشید غذاهای پر فیبر و پر پروتئین مثل سبزیجات و میوه جات مصرف کنید .کلا غذاهایی مثل کنسروها فست فود ها دوغ های صنعتی نمک در طول دوره نقاهت نباید مصرف بشه.
مورد بعدی که خیلی از ما سوال می کنن ورزش اینکه من چند وقت بعد از جراحی میتونم ورزش کنم دوستان عزیز ۵ روز بعد از جراحی شما باید حرکات کششی را شروع کنید و دست هاتونو به طرفین و رو به بالا بکشید این کار کمک میکنه تا عضله سینتون منبسط بشه
برای انجام ورزش های حرفه ای مثل بدنسازی باید حداقل سه هفته صبر کنید و بعد از یک ماه شرایط خودتون رو پایش کنید.اینکه تا چه حد میتونید ورزش رو تحمل کنید.
مورد بعدی داروهای تجویزی هستش دوستان عزیزم توجه کنید فقط داروهایی که پزشک و تیم مشاوره براتون تجویز میکنند رو استفاده کنید به هیچ عنوان مسکن های مشابه یا آنتی بیوتیک های مشابه استفاده نکنید و هر مشکلی تو این زمینه داشتید با مشاوران ما در ارتباط باشید
دوستان عزیزم بخیه هایی که برای شما توی این جراحی استفاده میشه شامل دو دسته بخیه های جذبی و غیر جذبی هستش بخیه های جذبی که وضعیتش مشخصه اما بخیه های غیر جذب ی رو با توجه به دستورات پزشک دو هفته بعد از جراحی برای کشیدنش با هماهنگی های لازم میتونید اقدام کنید
یه سوال دیگه ای که خیلی از دوستان از من می پرسند اینکه من کی میتونم برم سرکار
اگه کارتون سبکه بعد از پنج روز میتونید برید سر کار 
اما اگه کارتون سنگینه باید دو هفته از برداشتن جسم سنگین پرهیز کنید.
بهجوبان عزیز توی این قسمت میخوام یک سری بایدها و نبایدها رو بهتون بگم
اینکه شما تا دو هفته بعد از جراحی نمی تونید سیگار یا قلیون بکشید این سوالی که خیلی از دوستان می پرسن یا اینکه استفاده از مشروبات الکلی تا یک ماه نباید باشه
‏ بهتر که اصلاً نباشه اما اگه نمیتونین با این مسئله کنار بیایید حداقل یک ماه باید صبر کنید.
ژنیکوماستی در مردان چگونه درمان می شود؟
بدون مشورت با کارشناسای ما از مصرف دمنوش های گیاهی یا داروهای غیرضروری و مکمل ها خودداری کنید.
مورد آخری که می خوام بهش اشاره کنم عوارض بعد از جراحی هستش هیچ عمل جراحی وجود نداره که عوارض نداشته باشه جراحی ژنیکوماستی هم یک سری عوارض کوتاه مدت و گذرا مثل درد های بعد از جراحی خارش ناحیه جراحی شده ،احساس سوزش در سینه ،گرفتگی عضلات بالاتنه و همچنین بی حسی نوک سینه ،تجمع مایع یا همون سرومارو با خودش داره اما جای خوبش اینجاست که هیچ کدوم از این موارد دائمی نیستش و با گذشت دوره نقاهت همه این موارد رفع میشه 
‏ممنونم که تا آخر این ویدیو را نگاه کردید.

  • عمید شاهسواری
  • ۰
  • ۰

لیفت سانترال

لیفت سانترال لب چیست؟

لیفت سانترال لب یک نوع جراحی سبک به حساب می آید که به کمک آن فاصله بین لب و بینی کاهش یافته و باعث افزایش میزان شوی مخاطی لب‌ها می شود. همچنین جراحی باعث جوان تر شدن لب ها و زیبایی چهره می شود.


لیفت سانترال لب چه کاربرد های دارد؟

سانترال لب باعث جوانسازی لب ها، ضخیم تر شدن لب ها در ناحیه میانی، کم شدن فاصله لب و بینی، اصلاح زاویه بیل لب و بینی و همچنین هالیوودی شدن لبخند می شود.


آیا لیفت سانترال لب باعث برجسته تر شدن لب ها می شود؟

به کمک لیفت سانترال لب میزان شوی مخاطی لب ها یعنی قسمت قرمز رنگ لب بالا، افزایش پیدا می‌کند. این جراحی باعث حجیم شدن لب ها نمی شود.

 

آیا جراحی سانترال لب باعث ایجاد اسکار یا رد بخیه می شود؟

باقی ماندن رد بخیه تا میزان زیادی به مهارت جراح بستگی دارد. اگر جراح خود را به دقت انتخاب کنید، دیگر لازم نیست نگران باقی ماندن رد بخیه باشید.


لیفت شقیقه

آیا نتیجه جراحی لیفت شقیقه دائمی است؟

میزان ماندگاری نتیجه لیفت شقیقه بستگی به روش انجام آن دارد. روشهای جراحی نسبت به روش هایی مانند لیفت با نخ ماندگاری بالاتری دارد. اگر جراح عضلات عمقی صورت را همراه با پوست لیفت کند، نتیجه جراحی ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

 

عوارض لیفتینگ شقیقه چیست؟

جراحی لیفت شقیقه باعث ایجاد تورم و کبودی در ناحیه اطراف چشم ها می شود که پس از گذشت حدود دو هفته به طور کامل رفع خواهد شد.


مزیت جراحی لیفت شقیقه نسبت به سایر روش ها چیست؟

مهمترین مزیت جراحی لیفت شقیقه نسبت به روش های دیگر مانند لیفت با نخ و اندوتاین، میزان ماندگاری بسیار بالاتر از آن است.


هزینه لیفت شقیقه چقدر است؟

هزینه این جراحی به میزان انصاف جراح بستگی دارد و از حدود ۸ میلیون تومان شروع و تا ۱۶ میلیون تومان ادامه دارد.


درمان ژنیکوماستی

آیا درمان ژنیکوماستی با ورزش امکان پذیر است؟

می توان ژنیکوماستی گرید ۱ را به کمک اصلاح تغذیه، ورزش و درمان دارویی کنترل و درمان نمود اما در سایر گرید ها موثرترین روش برای درمان استفاده از جراحی است.

آیا درمان ژنیکوماستی با تغذیه امکان پذیر است؟

می توان ژنیکوماستی گرید ۱ را به کمک اصلاح تغذیه، ورزش و درمان دارویی کنترل و درمان نمود اما در سایر گرید ها موثرترین روش برای درمان استفاده از جراحی است.

آیا درمان ژنیکوماستی بدون جراحی امکان پذیر است؟

می توان ژنیکوماستی گرید ۱ را به کمک ورزش و درمان دارویی کنترل و درمان نمود اما در سایر گرید ها موثرترین روش برای درمان استفاده از جراحی است.

جراحی ژنیکوماستی چگونه انجام می شود؟

این جراحی به کمک بیهوشی انجام میشود. ابتدا چربی های اطراف سینه به کمک روش لیپوساکشن تخلیه شده، سپس بافت فیبروز شده زیر هاله سینه، به کمک ایجاد برس دور هاله سینه تخلیه می‌شود.


علت ژنیکوماستی

علت ایجاد ژنیکوماستی چیست؟

طبق تحقیقات علمی صورت گرفته مهمترین عامل ایجاد کننده ژنیکوماستی یا بزرگی سینه در مردان بر هم خوردن تعادل هورمونهای جنسی در بدن است افزایش نسبت هورمون استروژن در مقابل هورمون تستسترونذر بدن، باعث ایجاد این عارضه می شود.

 

آیا ژنیکوماستی ارثی است؟
عوامل مختلفی بر ایجاد ژنیکوماستی تاثیر می‌گذارد. طبق تحقیقات صورت گرفته یکی عوامل موثر بر ایجاد ژنیکوماستی، خصوصیات ژنتیکی هستند که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند.

عواملی که باعث تشدید ژنیکوماستی می شود چیست؟

طبق تحقیقات صورت گرفته اصلی ترین عامل ایجاد ژنیکوماستی بر هم خوردن تعادل هورمون های جنسی در بدن مردان است. مصرف هورمون های جنسی، مکمل های ورزشی، عدم تحرک و ورزش و عوامل ارثی می‌توانند در بر هم خوردن این تعادل تاثیرگذار باشند.


پروتز سینه

آیا عمل پروتز سینه محدودیت سنی دارد؟

جراحی پروتز سینه در بانوانی که به سن بلوغ رسیده اند و رشد سینه شان کامل شده است می تواند انجام گیرد.


آیا پروتز سینه دائمی است یا نیاز به تعویض دارد؟

میزان ماندگاری پروتز سینه بستگی به نوع جنس پروتز و کیفیت مراقبت های بعد از جراحی دارد پروتزهای سیلیکونی بیشترین طول عمر را دارند و اگر به درستی از آنها مراقبت شود می توان گفت که نیاز به تعویض نخواهد داشت.


آیا پروتز سینه باعث ایجاد سرطان سینه می شود؟

این یک باور غلط است که نصب پروتز سینه باعث ایجاد سرطان سینه در بانوان می شود. هیچ ارتباطی بین ایجاد سرطان سینه و پروتز سینه وجود ندارد.


جنس پروتز سینه چیست؟

پروتز سینه از نظر نوع جنس به دو دسته تقسیم می‌شود، پروتزهای سالیتی و پروتزهای سیلیکونی.


آیا پروتز سینه باعث ناتوانی در شیردهی می شود؟

این امکان وجود دارد که در اثر جراحی پروتز سینه قدرت شیردهی پستان ها کاهش یابد. بهتر از این جراحی را به بعد از دوران شیردهی منتقل کنید.


لیفت سینه

نتیجه جراحی لیفت سینه دائمی است؟

کاهش شدید وزن و شیردهی می تواند در نتیجه جراحی لیفت سینه تاثیر گذار باشد. اگر این دو مورد اتفاق نیفتد می‌توان گفت نتیجه لیفت سینه دائمی است.


رد بخیه عمل لیفت سینه باقی می ماند؟

امکان باقی ماندن رد بخیه در عمل لیفت سینه وجود دارد. میزان مهارت جراح و کیفیت مراقبت های بعد از عمل در میزان باقی ماندن رد جراحی تاثیر گذار هستند.


عوارض ناشی از افتادگی سینه در بانوان چیست؟

افتادگی سینه در بانوان باعث ایجاد درد در ناحیه کتف و گردن و فشار آمدن به ستون فقرات می شود. همچنین باعث ایجاد ظاهر و فرمی ناخوشایند در بانوان می‌شود.


آیا عمل لیفت سینه نیاز به بستری دارد؟

خیر این جراحی نیاز به بستری شدن ندارد و بهجو بعد از جراحی مرخص می‌شود.

 

  • عمید شاهسواری